Etappe 26: Strabeek - Sint-Pietersberg (17 kilometer)

Vandaag lopen we de laatste, 26e etappe van het Pieterpad! Hotel Bonheur in Eijsden serveert vanaf 7:00 uur ontbijt, dus daar maken we opnieuw graag op tijd gebruik van, hoewel het vandaag minder warm lijkt te worden dan gisteren. Uiteindelijk zijn we om 8:00 uur terug in Strabeek en lopen we via de Klaterstraat het Geuldal in. Het eerste deel van de etappe lopen we een paar kilometer langs de Geul, nu een vriendelijk stromend riviertje maar tijdens de wateroverlast in juli 2021 een kolkende en bruisende watermassa.

Lees meer »

Etappe 25: Sittard - Strabeek (22 kilometer)

Vandaag worden tropische temperaturen richting 35 graden verwacht, dus we vragen de gastvrouw van onze B&B of we heel vroeg mogen ontbijten. Ze is bereid om 6:00 uur op te staan zodat we om 6:30 uur kunnen ontbijten, fantastisch. Onze B&B deze nacht heet Miekes Boesj en omdat er inderdaad zoveel bos omheen staat kunnen we het niet op de foto zetten. Onze kamer bestaat uit de volledige zolderverdieping, ruim, netjes en compleet ingericht, inclusief een eetkeuken beneden. Het is hier inderdaad muisstil en aardedonker 's nachts.

Etappe 24: Montfort - Sittard (23 kilometer)

Vandaag begint met een heerlijk ontbijt bij B&B Kapelhuis in Thorn. Thorn is een klein Limburgs stadje dat bekend staat om z'n witte gebouwen. We hebben niet echt tijd genomen om het even te bekijken, maar onze B&B, net buiten het stadje, was in elk geval ook helemaal wit. Het heet Kapelhuis en is het vroegere café naast de kapel. Volgens de gastvrouw komt dit voort uit de praktijk dat er een café naast de kerk hoort te staan. Of daar altijd Levend water werd geschonken of vooral gerstenat komen we niet achter.

Lees meer »

Etappe 23: Swalmen - Montfort (21 kilometer)

Deze week lopen we de laatste vier etappes van het Pieterpad in vier dagen achter elkaar. In de loop van de week gaat het waarschijnlijk tropisch warm worden, dus dat wordt waarschijnlijk één of twee dagen extra vroeg starten. Dat moet wel lukken omdat we ook drie overnachtingen in Limburg hebben gepland en dus slapen in de buurt van finish en start.

Etappe 22: Venlo - Swalmen (23 kilometer)

Om 8:30 uur starten we de dag met een heerlijk ontbijt van Café | B&B Bruxelles. Het is nog stil en rustig in het centrum, de binnenstad ontwaakt langzaam op deze zomerse zaterdag. Elke vijf minuten verdubbelt het aantal passanten. Ondertussen nemen we lekker de tijd om de hele schaal leeg te eten. We zoeken onze overnachtingsplaatsen uit op de optie 'inclusief ontbijt' omdat we los bijbetalen veel te duur vinden.

Lees meer »

Etappe 21: Swolgen - Venlo (21 kilometer)

Onderweg naar Limburg wordt het op de A73 tussen Nijmegen en Venlo erg donker in de lucht en even later begint het inderdaad behoorlijk te regenen. Goed voor het land en gelukkig voor ons blijkt het maar een lokale bui te zijn. Als we om 9:30 uur door Tienray rijden en we ons ontbijt halen bij Jan Linders spettert het alleen nog wat en is het ook behoorlijk afgekoeld, het is met 15 graden zelfs best fris.

Etappe 20: Vierlingsbeek - Swolgen (23 kilometer)

Vanmorgen eerst heerlijk ontbijten bij Hotel Hulsman aan het marktplein in het centrum van Venray. Daarna rijden we terug naar Vierilngsbeek en parkeren de auto bij het station. In het centrum pakken we bij het kleine protestantse kerkje de route weer op. Dit kerkje heet Koningskerkje, naar Koning Lodewijk Napoleon die de protestanten in 1811 dwong de Laurentiuskerk terug te geven aan de rooms katholieken. Daarna laten we via afwisselende paden, langs kabbelende beekjes en houten bruggetjes het dorp achter ons.

Lees meer »

Etappe 19: Gennep - Vierlingsbeek (19 kilometer)

De dag begint bij Jan Linders, deze kleine regionale (vooral Limburgse) supermarktketen is namelijk in Gennep ontstaan. Leuk om hier dus een keer croissantjes, appelflappen, bananen en water (ons standaard proviand) te halen. Daarna lopen we naar het marktplein en pakken de draad weer op bij het mooie stadhuis waar we twee weken geleden met heerlijk ijs de etappe eindigden. Het eerste deel van de route van vandaag gaat langs het riviertje de Niers, achter Gennep langs. Zo zijn we ook vandaag binnen een paar minuten vanuit het drukke centrum in een groene, rustige omgeving.

Etappe 18: Groesbeek - Gennep (14 kilometer)

Vandaag een extra gezellige etappe want we hebben twee gasten, Hein en Gerry lopen een dagje mee. We starten rond 10:00 uur, vanuit het levendige centrum van Groesbeek, het heuvelachtige bijna Duitse dorp achter Nijmegen. Zodra we het dorp verlaten lopen we opnieuw direct een bosgebied in waar we genieten van de rust, de stilte en de goede gesprekken op deze zaterdagochtend.

Lees meer »

Etappe 16: Braamt - Millingen aan de Rijn (24 kilometer)

Vandaag lopen we de derde en laatste etappe in dit Hemelvaartsweekend. We staan vroeg op omdat het een lange etappe is, met het OV terugreizen naar de auto vandaag anderhalf uur tijd kost en we vanavond ook nog terug naar huis moeten rijden. Zo zitten we dus al om 8:00 uur aan een heerlijk Duits ontbijt in het knusse stadshotel Am Pan in Emmerich am Rhein. Daarna rijden we in een kwartiertje naar Braamt. We lezen nog dat het een echt katholiek dorpje is van zo'n 1.000 inwoners met een schutterij, fanfare, jaarlijkse kermis en een carnavalsvereniging. We parkeren de auto in het dorp dat we om 8:45 uur achter ons laten.

Etappe 15: Zelhem - Braamt (18 kilometer)

We hebben overnacht in Het Koetshuis in Hummelo, daardoor staan we vanmorgen om 8:30 uur al weer op de markt in Zelhem. Het is er gezellig druk omdat de Achterhoekse Wandelvierdaagse hier vandaag passeert en er allerlei standjes langs de kant van de weg staan. We parkeren de auto naast de bushalte waar we vanmiddag weer aankomen en halen lekkere krentenbollen bij de warme bakker en flesjes water bij de Aldi. Rond 9:00 uur lopen we het dorp uit, in ideale wandelweersomstandigheden.

Lees meer »

Etappe 14: Vorden - Zelhem (17 km)

Na een winterstop van 9 maanden begint vandaag in Vorden ons tweede Pieterpadseizoen. We hebben enorm veel zin om de draad weer op te pakken! We starten op de plaats waar we vorig jaar september gestopt zijn, op de helft van de 26 etappes en bijna op de helft van het aantal kilometers.

Etappe 13: Laren - Vorden (13 km)

Vandaag lopen we één van de kortste etappes van het Pieterpad, ruim 13 kilometer van Laren naar Vorden. Het eerste deel van deze etappe bestaat uit rustige weggetjes langs dunbevolkt gebied. We komen leuke attributen tegen in tuinen en langs opritten. We passeren de spoorlijn Zutphen - Oldenzaal, daarna het Twentekanaal van Zutphen naar Enschede (oorspronkelijk aangelegd vanwege de textielindustrie) en direct daarna de kabbelende Berkel.

Lees meer »

Etappe 12: Holten - Laren (15 km)

Al voordat we gestart zijn met deze etappe is het voor ons de leukste van allemaal, want onze kinderen lopen vandaag een dag met ons mee. Hoe gezellig! We kwamen op het idee toen we nadachten over een leuke invulling van de laatste vakantiedag. Omdat deze etappe één van de kortste is én omdat we afspraken dat we aan het eind uit eten zouden gaan, hadden we snel een deal.

Etappe 11: Hellendoorn - Holten (16 km)

Vandaag de eerste van drie korte etappes, allemaal rond de 15 kilometer en als eerste van Hellendoorn naar Holten. We parkeren op exact dezelfde plek als aan het eind van de vorige etappe. Omdat onderweg geen lunchgelegenheden zijn kopen we ook deze keer wat fruit en broodjes voor onderweg bij de supermarkt op het marktplein.

Lees meer »

Etappe 10: Ommen - Hellendoorn (21 km)

Na een heerlijk ontbijt vertrekken we vandaag op tijd want de etappe van vandaag gaat over vier 'bergen' zoals we dat in Nederland noemen: de Besthmenerberg, de Archemerberg, de Lemelerberg en de Eelerberg. Ook wordt het vandaag warmer dan gisteren, het is lekker om dan wat rustiger aan te kunnen doen.

Etappe 9: Hardenberg - Ommen (21 km)

Om 7:05 uur vertrekken we uit Zwijndrecht, precies twee uur later staan we in Hardenberg weer op de P&R. We lopen naar het centrum en doen nog even wat inkopen bij de Lidl. Op de etappe van vandaag komen we namelijk geen lunchgelegenheid tegen. Om 9:30 uur beginnen we aan etappe 9. Vanaf het centrum lopen we het Vechtpark in. Vanaf de overkant werpen we een laatste blik op de skyline van Hardenberg. Ook komen we een aantal grote dieren (koeien?) tegen die in dit park samen optrekken met fietsers, wandelaars en andere passanten.

Lees meer »

Etappe 8: Coevorden - Hardenberg (19 km)

We houden onze rugzak elke dag zo licht mogelijk, maar vandaag zit er een kilo nostalgie in omdat we naar Hardenberg lopen. Daar liggen heel wat voetstappen en herinneringen. Timo groeide er op (1980 - 1994), we kregen er verkering (1993), tot 2009 was er één van de twee ouderlijke huizen en tot 2016 was er ook nog een link met de korfbal.

Etappe 7: Sleen - Coevorden (21 km)

Om 10:00 uur vertrekken we vanaf de Brink in Sleen, voor de laatste keer gebracht door (schoon)pa waarvoor hartelijk dank! Al snel laten we dit mooie en rustige Drentse dorp achter ons en zetten we koers richting het vestingstadje Coevorden. Onderweg komen we allerlei akkers en velden tegen waar van alles en nog wat groeit en bloeit. Bijvoorbeeld eindeloze lelievelden, in lange en strakke rijen.

Lees meer »

Etappe 6: Schoonloo - Sleen (24 km)

Vandaag één van de langste etappes, 24 kilometer van Schoonloo naar Sleen. We hebben opnieuw overnacht bij onze (schoon)ouders in Musselkanaal dus staan op tijd aan de start in Schoonloo, nadat we onze auto in Sleen hebben geparkeerd en (schoon)pa onze voor de derde keer naar het startpunt brengt. Het is opnieuw een dag langs (kleurige) velden en door (koele) bossen!

Etappe 5: Rolde - Schoonloo (18 km)

We hebben even geduld moeten hebben, maar vandaag en morgen lopen we weer twee etappes! Vandaag lopen we 18 kilometer naar Schoonloo, hartje Drenthe. Daar parkeren we de auto en Qbuzz lijn 21 Assen-Emmen brengt ons binnen een kwartier naar Rolde. Daar pakken we de draad weer op.

Lees meer »

Etappe 4: Zuidlaren - Rolde (18 km)

Vandaag loopt onze broer en zwager Riemer gezellig een dagje met ons mee. Nadat we de auto weer op het eindpunt in Rolde hebben geparkeerd, brengt (schoon)pa ons nogmaals naar het beginpunt. En zo zijn we weer terug op het bankje waar we gisteravond nog een ijsje aten. Via Dennenoord lopen we Zuidlaren binnen een half uur uit.

Etappe 3: Groningen - Zuidlaren (21 km)

Vanwege Hemelvaartsdag kunnen we twee dagen achter elkaar lopen, vandaag en morgen. Dat scheelt een retourtje Zwijndrecht. We overnachten vanaf woensdagavond bij onze (schoon)ouders in Musselkanaal. Na de kerkdienst vertrekken we naar Zuidlaren om de auto te parkeren en (schoon)pa brengt ons daarna in Groningen en zet ons af bij het Hoofdstation. Klaar voor de volgende etappe!

Lees meer »

Etappe 2: Winsum - Groningen (19 km)

Vandaag lopen we etappe 2. We parkeren de auto bij het treinstation in Winsum en lopen verder waar we de vorige keer gebleven waren (dat zal nog wel vaker gebeuren). Via het dorp met gezellige straatjes laten we de bebouwde kom al snel achter ons. Het is weer heerlijk wandelweer: droog, zonnig en niet te warm.