Etappe 23: Swalmen - Montfort (21 kilometer)

Gepubliceerd op 1 augustus 2022 om 22:20

Deze week lopen we de laatste vier etappes van het Pieterpad in vier dagen achter elkaar. In de loop van de week gaat het waarschijnlijk tropisch warm worden, dus dat wordt waarschijnlijk één of twee dagen extra vroeg starten. Dat moet wel lukken omdat we ook drie overnachtingen in Limburg hebben gepland en dus slapen in de buurt van finish en start.

Het vertrek maandagochtend gaat wat anders dan anders omdat onze reislustige kinderen een midweek met elkaar naar Rome gaan. Ze rijden daarom met ons mee tot EIndhoven waar we ze op de luchthaven droppen.  Als vakantiecadeautje kopen we bij de AKO een boek voor hen allemaal, zodat ze hun tijd nog een beetje nuttig kunnen besteden. Daarna rijden wij door naar Limburg en we wensen hen succes met de lange wachtrijen. Dat blijkt achteraf geen luxe, want uiteindelijk vertrekken ze pas om 16:30 uur terwijl wij hen om 9:00 uur uitzwaaien :-)

We parkeren de auto bij het stationnetje van Swalmen, bovenop één van de twee beruchte tunnels in de A73. Spoorlijn en station zijn hier bij de aanleg een paar jaar geleden een paar meter voor opgeschoven, de snelweg loopt onder de parkeerplaats door. We lopen naar het centrum voor de vaste inkopen bij opnieuw Jan Linders en via het marktplein met het oude marktgebouw beginnen we aan etappe 23 van de 26.

Buiten Swalmen lopen we langs Hillenraedt, een slot met voorhof van de familie graaf Wolff Metternich, nazaten van de heren van Swalmen en Asselt. Het wordt gezien als één van de mooiste van Nederland. Het is privé eigendom en privé bewoond, dus niet toegankelijk voor publiek. Een fotootje maken kan natuurlijk altijd.

Tegenover het slot staat een boerderij in Maaslandse Renaissance stijl. Deze ontwikkelde zich vanaf de 16e eeuw en is een vermenging van Noord-Italiaanse, Franse en inheemse bouwstijlen. Het is herkenbaar aan het gebruik van lokale bouwmaterialen: blauwe hardsteen, donkere Limburgse baksteen en Limburgse kalk- en mergelsteen. Langs het Pieterpad is de stijl vanaf Gennep, het oude stadhuis, te zien. Beste voorbeelden zijn te herkennen bij kastelen, kloosters, kerken, grote hoeves, voorname woonhuizen en bestuursgebouwen. Soberder uitingen zijn zichtbaar bij eenvoudige huizen, boerderijen en schuren. Als je de stijl herkent, kom je het opeens overal tegen.

De bossen rond het slot zijn vrij toegankelijk en over heerlijk koele bospaden komen we in het dorpje Boukoul. Ook daar loopt weer een stuk van de oude Romeinse weg van Xanten naar Heerlen. Het is nu een zandpad door het bos.

Na Boukoul passeren we Zuidewijk Spick, een adellijke kasteelboerderij, verbonden aan Hillenraedt. De gebouwen zijn 16e en 17e eeuws. Spcik komt van 'Spieker', wat graanopslag betekent.

De etappe Swalmen - Montfort laat Roermond links liggen, we lopen eigenlijk met een grote boog om Roermond heen en er helemaal achterlangs. Wanneer de route door open veld gaat rusten we even uit op een bankje met zicht op de skyline van Roermond, die bestaat uit een zendmast en wat grijze flats.

Zodra we wat Roermond wat later achter ons laten passeren we nog de IJzeren Rijn, een ontzagwekkende naam voor een verroest spoortje dat loopt van Roermond naar Vlodrop. Maar tussen 1879 en 1991 maakte dit spoor deel uit van een verbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied, als concurrent voor Rotterdam en de Rijnvaart.

Belgie wil dat dit spoor heropend wordt en beroepen zich op een verdrag uit 1839 waarin werd bepaald dat Limburg voortaan Nederlands zou zijn maar de Belgen altijd recht van passage over Nederlands grondgebied zouden hebben. Nederland voelt hier weinig voor, vanwege concurrentie en door aantasting van Nationaal Park De Meinweg, waar het spoor doorheen zou lopen. Wat een verhaal bij zo'n hoopje staal.

Via Melick lopen we dwars door akkers vol maisvelden recht op de twee torens van de basiliek van Sint Odiliënberg af. De route gaat vervolgens dwars door dit dorpje, rustig en gemoedelijk. We komen daarin altijd wel wat fotowaardige dingen tegen. Door dit dorp stroomt ook de Roer. Het stroomt ook echt, op de brug zien we het water een hoge snelheid hebben. Het is een smal, overzichtelijk beekje maar het kan bij veel regen enorm spoken en bij hoog water voor veel problemen zorgen, vooral waar het bij Roermond de Maas in stroomt.

Opnieuw lopen we door landelijk gebied, inmiddels al weer richting Montfort. Het Pieterpad pakt af en toe een stad of dorp mee, maar zeker ook in deze etappe gaat het veel door bossen, langs akkers en weilanden, vaak ook door open veld op grind- en zandpaden. Tegen 17:00 uur komen we in Montfort aan. De kinderen blijken zojuist over onze hoofden gevlogen te zijn, onderweg naar Rome. Wie weet lopen wij daar nog eens heen, als het Pieterpad is afgevinkt.

In Montfort stappen we in de bus naar station Echt, vanuit Echt nemen we de trein naar Swalmen, via Roermond. We besluiten terug te rijden naar Roermond om in de stad te eten op het fraaie marktplein. We hebben uitzicht op het oude raadhuis waar de figuren op de klokkentoren elk hele uur rondjes draaien. De burgers met friet smaken ook heerlijk. Daarna shoppen we nog even decadent in het enorme Designer Outlet Centre en ten slotte is het tijd om onze B&B in Thorn op te zoeken.