Etappe 22: Venlo - Swalmen (23 kilometer)

Gepubliceerd op 30 juli 2022 om 18:57

Om 8:30 uur starten we de dag met een heerlijk ontbijt van Café | B&B Bruxelles. Het is nog stil en rustig in het centrum, de binnenstad ontwaakt langzaam op deze zomerse zaterdag. Elke vijf minuten verdubbelt het aantal passanten. Ondertussen nemen we lekker de tijd om de hele schaal leeg te eten. We zoeken onze overnachtingsplaatsen uit op de optie 'inclusief ontbijt' omdat we los bijbetalen veel te duur vinden.

Om 9:45 uur wandelen we in 5 minuten naar het station waar we de auto gistermiddag op de P&R hebben geparkeerd, we laten onze weekendtas daar achter en rond 10:00 uur starten we met een stevige bodem in de maag aan etappe 22.

De etappe van vandaag is heel kort samen te vatten: eerst 1 kilometer door de stad, Venlo uit. Daarna 20 kilometer door bosgebied - op, langs en net over de Duitse grens. Tenslotte 1 kilometer door een dorp, Swalmen in. 's Morgens passeren we een oud Trappistenklooster, waar we even binnen kijken. De monniken handelden in miswijnen en stookten kloosterlikeuren. Door vergrijzing sloot het grote, ommuurde complex in 2007 de deuren. Het wordt nu op verschillende andere manieren geëxploiteerd.

Bij Tegelen steken we de Wambachgroeve over, ontstaan tussen 1960 en 1975 en daarna tot 1997 gevuld met puin en en sloopafval. De afvalberg is voorzien van een bovenafdichting met een drainagesysteem en is nu een park. We zijn op de top even boven de boomgrens en hebben een mooi uitzicht van 360 graden over de omgeving. Het is één van de weinige momenten dat we vandaag niet in het bos maar in de volle zon lopen.

Het bospad vormt de grens met Duitsland, om de paar honderd meter staat een genummerde grenspaal. We lopen ook langs een steilrand: op de rand lopen we in Duitsland, de rechts gelegen steile hellingen zijn Nederland. Iets voor 13:30 uur lopen we langs het aantrekkelijke terras van Restaurant De Grens. We eten een kleine lunch en vertrekken daarna ook weer snel, we hebben 13 kilometer gelopen en nog 10 kilometer te gaan.

Na de lunch lopen we kilometers lang over de Prinsendijk, een breed schelpenpad dat vroeger een deel was van de oude Romeinse verbindingsweg van Xanten (D) naar Heerlen en die precies op dit punt Nederland binnenkomt. De weg ligt precies op de overgang van hoog- naar middenterras en werd in 1535 al aangeduid als Steenweg of Keizer Karelweg. Het loopt heerlijk beschut en we hebben alle tijd om lekker bij te praten, podcasts te luisteren en te genieten van het landschap en de hoge bomen om ons heen. Bij grenspaal 422 lopen we de bewoonde wereld weer in.

We komen bij Swalmen aan. Volgens de wegwijzer hebben we meer dan 400 kilometer gehad sinds Pieterburen en hebben we nog maar 85 kilometer te gaan tot de Sint-Pietersberg. RIchting het eindpunt van deze etappe op de markt in Swalmen lopen we nog een tijdje langs de Swalm, een snelstromend, meanderend zijriviertje van de Maas, mooi om te zien en langs te wandelen.

Om 16:30 uur zijn we op de markt in Swalmen. Daar is niet zoveel te doen of te beleven. We lopen een paar honderd meter door naar het station waar de trein naar Venlo net aan komt rijden. In 20 minuten zijn we terug bij de auto (parkeerkosten voor 24 uur: slechts € 4) en rijden we lekker terug naar huis in Zwijndrecht. Maar over twee dagen zijn we al weer terug, volgende week maandag tot en met donderdag lopen we in één week de laatste vier etappes en hopen we de Sint-Pietersberg in Maastricht te bereiken!