Etappe 10: Ommen - Hellendoorn (21 km)

Gepubliceerd op 21 augustus 2021 om 20:15

Na een heerlijk ontbijt vertrekken we vandaag op tijd want de etappe van vandaag gaat over vier 'bergen' zoals we dat in Nederland noemen: de Besthmenerberg, de Archemerberg, de Lemelerberg en de Eelerberg. Ook wordt het vandaag warmer dan gisteren, het is lekker om dan wat rustiger aan te kunnen doen.

Om 9:30 uur vertrekken we en nadat we Ommen uit gelopen zijn beklimmen we dus als eerste de Besthmenerberg. Vanaf de uitkijktoren op het hoogste punt hebben we een fraai uitzicht over de omgeving, ondanks dat het nog een beetje mistig is. Bij het afdalen kijken we nog bij de gedenkplaats van Kamp Erika dat o.a. tijdens de Tweede Wereldoorlog in gebruik was.

Hierna steken we de N347 over. Rustige wandelpaden (met o.a. een mooi uitzichtspunt over de Beneden Regge) brengen ons aan de voet van de Archemerberg. Dit is de hoogste van de vier, namelijk 78 meter. Voordat we aan de klim beginnen zitten we nog even lekker op een bankje en spreken we onze watervoorraad aan.

De route op en over de Archemerberg is werkelijk prachtig. De hellingen zijn begroeid met heide die volop in paarse bloei staat. Op het hoogste punt hebben we opnieuw rondom uitzicht. BIj de afdaling valt ons op dat we in de stilte een 'oorverdovend' gezoem van heel veel insecten horen, zonder dat we ze zien. De zon is inmiddels flink gaan schijnen en omdat we nu buiten de bossen lopen is het een stuk warmer.

Onderweg naar het dorp Lemele, dat halverwege deze etappe ligt, pakken we de flanken van de Lemelerberg mee. We zien o.a. een bijzondere tak aan een boom en een grote zwerkei, vroeger een grenssteen tussen de gebieden van om macht en invloed strijdende families in deze streek. Uiteindelijk zijn we om 13:00 uur in Lemele. Door de warmte en het klimmen hebben we dus niet snel gelopen. Omdat we nog 10 kilometer te gaan hebben besluiten we een kop soep en een tosti te gaan eten bij Eetcafe De Driesprong. Een goede keuze, want we zitten heerlijk in de schadaw en het eten smaakt prima.

Het tweede deel van deze etappe is wat vlakker, met aan het eind dus alleen nog de Eelerberg. Dat merken we direct als we om 14:00 uur verder lopen. VIa een aantal (zand)wegen en fietspaden maken we flink wat meters, want een uur later zijn we ruim 5 kilometer verder. Onderweg fleurige bloemen, ook hier weer bewoners met leuke uitnutting van hun locatie langs de route en een gesprekje met een groep wandelaars die ons inhaalt en met wie we kort onze ervaringen over het Pieterpad uitwisselen. Erg leuk, wandelaars blijken steeds uit het hele land te komen.

De laatste 5 kilometer gaat opnieuw voor een groot deel door het bos, o.a. via een prachtig bospad langs een sloot dat vroeger een open riool was. Gelukkig is daar nu niks meer van te merken... We zien o.a. heel veel mooi en frisgroen sterremos en halverwege het pad slaan we een mooie picknicktafel niet over. Een heerlijke plek voor een laatste korte tussenstop.

Om 16:30 uur komen we aan in Hellendoorn. Omdat we vandaag 23 jaar getrouwd zijn hebben onze kinderen geregeld dat we samen gaan eten bij Eetcafé De Gezelligeit. Heel leuk, bedankt daarvoor!

We hebben nu 190 kilometer achter de rug en er nog 310 te gaan.