Etappe 26: Strabeek - Sint-Pietersberg (17 kilometer)

Gepubliceerd op 4 augustus 2022 om 22:52

Vandaag lopen we de laatste, 26e etappe van het Pieterpad! Hotel Bonheur in Eijsden serveert vanaf 7:00 uur ontbijt, dus daar maken we opnieuw graag op tijd gebruik van, hoewel het vandaag minder warm lijkt te worden dan gisteren. Uiteindelijk zijn we om 8:00 uur terug in Strabeek en lopen we via de Klaterstraat het Geuldal in. Het eerste deel van de etappe lopen we een paar kilometer langs de Geul, nu een vriendelijk stromend riviertje maar tijdens de wateroverlast in juli 2021 een kolkende en bruisende watermassa.

Hierna klimmen we het Geuldal weer uit, richting de dorpjes Berg en Terblijt. Het bosgebied waar we doorheen lopen levert nog een typisch Pieterpadplaatje op. Blauw, groen en bruin, met een snufje rood/wit.

Na Terblijt dalen we weer, richting Bemelen. Via een grindpad langs wijngaarden met mooie groene heggen en schapenfokkerijen van het Mergellandschaap lopen we richting Maastricht. Al snel zien we de skyline in de verte zichtbaar worden. Rond 10:30 uur komen we in een buitenwijk van Maastricht aan.

We lopen verder de stad in, bij het station pakken we een korte pauze. We kijken even in de stationshal, naar de fraaie glas-in-lood-ramen. Daarna door Wyck, met al z'n gezellige winkeltjes, over de Servaasbrug door de oude binnenstad. Ook die laten we al snel weer achter ons voor het allerlaatste stuk, de klim naar de Sint-Pietersberg!

Vlak buiten het centrum beginnen we aan de klim naar boven, bij het uitzichtpunt boven de voormalige mergelgroeve van de ENCI, vlak voor de grens met Belgie, bereiken we onze bestemming, het eindpunt van het Pieterpad!

'Van Pieterburen te voet
of andersom als het moet
rood-wit lopen is goed'

We lopen terug naar de stad om de afronding van dit project te vieren met een lekkere lunch op het terras van Basilica aan het Vrijthof. Daar blikken we terug op dit avontuur.

Dit zijn onze conclusies:

- Wandelen brengt je dicht bij wat je tegenkomt.
- Wandelen is het tempo van de mens, een hoger tempo raakt de verbinding met de omgeving.
- Wandelen is ontspannend, onthaastend, laagdrempelig en gezond.
- Wandelen relativeert, lost op, beantwoordt en inspireert.

Langs 500 kilometer wandelpad kom je veel tegen: creatief, grappig, bijzonder, schitterend, verrassend, lelijk. We hebben ons elke etappe verbaasd over details in de natuur maar ook in de bewoonde wereld. We hebben gewassen van heel dichtbij bekeken, schitterende bloemen en dieren. Groot en klein, van een koe en paard tot mierencolonnes en kleine padjes waar je wel een kwartier naar kunt kijken. We hebben de natuur en de schoonheid van de schepping ervaren. Door stilte en stadsrumoer gelopen. Dorpen en dorpjes doorkruist waar mensen hun leven leven. In op het oog karige omstandigheden of in weelderige luxe. We hebben onderweg veel gesprekken gevoerd. Podcasts beluisterd en besproken. Heerlijke wandeldagen gehad met bijna altijd lekker wandelweer. Leuke B&B's ontdekt. Smakelijk gegeten, low budget en soms wat meer. We hebben hele diverse landschapstijlen in het land gezien. We hebben nieuwe dingen gezien en geleerd. We zijn aardige medewandelaars tegengekomen. We hebben van gastvrijheid van bewoners langs de route genoten. Enzovoort, enzovoort...

Praktisch kun je het Pieterpad op verschillende manieren 'doen'. Wij hebben gekozen voor de standaard 26 etappes. Voor (meestal) twee dagen achter elkaar lopen (vr-za) met een overnachting in een B&B (maximaal € 100 inclusief ontbijt). Met een proviandtasje uit de supermarkt voor niet teveel geld: water, bananen en ontbijtkoek. En een lunch of diner bij een eetgelegenheid onderweg. Het kan veel spartaanser: tentje op je rug en lekker kamperen. Of uiteraard ook veel luxer. Voor ons was dit een mooie middenweg.

Onze ervaring is dat de bewegwijzering prima is, de wandelgids onmisbaar voor interessante informatie over allerlei bezienswaardigheden op de route, een GPS-app een handige extra voor twijfelgevallen (de bestanden met routepunten zijn te downloaden van pieterpad.nl). Transport van finish terug naar start deden we bijna altijd met OV en is ook bijna altijd goed te doen.

Of we het wandelen van het Pieterpad kunnen aanbevelen zal dus geen vraag meer zijn!